شبكة و منتديات العرب المسافرون

شبكة و منتديات العرب المسافرون (https://www.arabtrvl.com/vb/)
-   فيزا (https://www.arabtrvl.com/vb/f317.html)
-   -   مساعده في رفض فيزا تشنغن لألمانيا من دبي (https://www.arabtrvl.com/vb/t30296.html)

Islam 13-10-2017 01:23 PM

تمام تسلم بارك الله فيك تعبتك معايا
هبلغكم بالجديد باذن الله

آخـــرفـــرصـــة 13-10-2017 01:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Islam (المشاركة 355612)
تمام تسلم بارك الله فيك تعبتك معايا
هبلغكم بالجديد باذن الله

ربنا يوفقك وبانتظار التحديث
وان شاء الله كل شي يمشي تمام معاك

Islam 14-10-2017 03:15 PM

معلش استفسار اخير ... هل أكيد أقدر اقدم تاني دون انتظار لان اكتر من حد اكدلي انهم مش هيبصوا في الورق و هيرفضوه مباشرتا و اني لازم عل الاقل استني ٣ شهور ... انا متأكد من خبرة حضرتك و علشان كده حابب اطمن انهم فعلا هيرجعوا ورقي قبل ما يقرروا بالقبول أو الرفض لا قدر الله

**Abu Faisal** 16-10-2017 03:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Islam (المشاركة 355521)
الأوراق كانت:
1- ابلكيشن الزياره و الغرض كان سياحه
2- صورة الجواز المصري و الأقامه الأماراتيه و المهنه مدير مشاريع
3-صورتين شخصيتين
4-رساله من الشركه مكتوب فيها الراتب و تاريخ بداية العمل و تعهد بتحمل المصاريف كامله و العوده في تاريخ محدد.
5- تأمين سفر .
6-كشف حساب من البنك لأاخر 3 شهور.
7-حجز فندف من بوكينج و حجز تذكرة طيران من شركه سفريات مع العلم اني نوهت اني هقعد في ألمانيا و بعد كده هسافر قبرص و أرجع علي ألمانيا مره أخري و كنت حريص ان مدة أقامتي في ألمانيا تكون هي المده الأكبر بما انها البلد اللي هستخرج منها الفيزا .
كنت مقدم المكتوب بالظبط في قايمة الطلبات بتاعت السفاره و البنت رجعتهم و كل الورق كان مظبوط.

رسالة من الشركة مكتوب فيها تعهد بتحمل المصاريف وانت مسافر سياحه!!
هذه علامة استفهام، عادة خطاب الشركات يكون بالراتب دون ادنى مسؤلية من قبل الشركة

Islam 16-10-2017 06:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة **Abu Faisal** (المشاركة 356079)
رسالة من الشركة مكتوب فيها تعهد بتحمل المصاريف وانت مسافر سياحه!!
هذه علامة استفهام، عادة خطاب الشركات يكون بالراتب دون ادنى مسؤلية من قبل الشركة

كلامك مظبوط انا فعلا مكتبتهاش حتي في الابلكيشن بتاعت السفاره ... بس المره الجايه هثبتها في الابلكيشن بتاع السفاره أن الشركه متحمله مصاريف الرحله بالمشاركة معايا طبعا بجانب الكاش و الكريدت كارد ... و بكده تكون مثبته في الابلكيشن بتاع السفاره و في خطاب الHR

Islam 16-10-2017 06:30 PM

بس فعلا عندك وجهة نظر قويه .... طيب رأيكم ايه الحل ... انا فعلا مثبت في كشف الحساب اني نزلت مبلغ كبير علي هيئة salary .. و ده يثبت أن الشركه هي اللي حطته لان صيغة الsalary مكرره في كشف الحساب كل شهر علي أساس أنها راتب ... دلوقتي لو ربطها في رساله الHR بأن المبلغ ده هو الcover بتاع الشركه للسياحه كبونص عن اعمال سنه هيبقي شكلها افضل ؟... مع العلم اني طبعت الابلكيشن و اثبت فيه أن الشركه متحمله مصاريف الرحله بالمشاركة معايا ... ايه رأيكم؟

**Abu Faisal** 17-10-2017 05:59 PM

نصيحتي لا تعقد الامور، اول شي لازم تحدد الغرض من الرحلة وبعدها تجيب مستندات تدعم الطلب، انا اشوف حاليا انك خالط بين رحلة عمل وسياحه وبين اموالك واموال الشركه.
افضل حل انا اشوفها انك تكتب خطاب ان رحلتك لزيارة الفرع الاوروبي وبنفس الوقت راح تقضي كم يوم سياحه على حسابك وتدعم طلبك بنفس كشف الحساب ونفس الاوراق بالاضافه للخطاب من الشركه الاوروبيه وخطاب منك توضح هالشي وشركة الوالد تكون ملازمه فقط بالمصاريف الخاصه برحله العمل وليس بالايام الزياده اللي راح تقضيها سياحه.

وشوف رائي اخونا الخبير ابو غسان

Islam 17-10-2017 06:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة **Abu Faisal** (المشاركة 356297)
نصيحتي لا تعقد الامور، اول شي لازم تحدد الغرض من الرحلة وبعدها تجيب مستندات تدعم الطلب، انا اشوف حاليا انك خالط بين رحلة عمل وسياحه وبين اموالك واموال الشركه.
افضل حل انا اشوفها انك تكتب خطاب ان رحلتك لزيارة الفرع الاوروبي وبنفس الوقت راح تقضي كم يوم سياحه على حسابك وتدعم طلبك بنفس كشف الحساب ونفس الاوراق بالاضافه للخطاب من الشركه الاوروبيه وخطاب منك توضح هالشي وشركة الوالد تكون ملازمه فقط بالمصاريف الخاصه برحله العمل وليس بالايام الزياده اللي راح تقضيها سياحه.

وشوف رائي اخونا الخبير ابو غسان

كلامك في منطق كبير ... بس للاسف انا اللي عملت في نفسي كده ... الله المستعان

الساعة الآن 11:30 AM