شبكة و منتديات العرب المسافرون

شبكة و منتديات العرب المسافرون (https://www.arabtrvl.com/vb/)
-   بوابة مصر (https://www.arabtrvl.com/vb/f80.html)
-   -   مصر عشق وادمان لا اريد الشفاء منه (https://www.arabtrvl.com/vb/t30277.html)

ام زياد 10-10-2017 01:48 AM

مصر عشق وادمان لا اريد الشفاء منه

وعمار... يامصر... يا جميلة يا بهية... حبك وعد ومكتوب علي ومسطر على الجبين

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61536

قالولى بتحب مصر .. قلت مش عارف
أصل المحبة بسيطة و مصر تركيبة
و مصر حلوة و مرة و شرحة و كئيبة
دانا اختصر منصب الشمس وأقول شمعة
ولا اختصر مصر وانده مصر يا حبيبة

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61538

اول مرة كانت سنة 2010.كادت الرحله ان تلغى بسبب بركان ايسلاندة.الذي انفجر قبل موعد سفرنا بيومين ولكن بالاصرار والتحدي حققت املي في زيارة المحروسه والتمتع بجمالها ونيلها وكتبت تقريرا رغم انه جاء متاخرا الا انه حاز رضا كل من اطلع عليه اسميت التقرير ...اجمل اسبوعين من حياتي بمصر...بعدها صارت الثوره في تونس ومصر والكثير من البلاد العربيه وعودتنا النهائيه الى تونس ...وهو ما اخر زيارتنا الثانيه الى مصر اضافة الى عدة عوامل اخرى ...بعد 7 سنوات من الغياب عدنا الى قاهرتي الحبيبة وشكوت لها شوقي وطول المده فاحتضنتني بكل الحب وسخرت لي من ينوبها في الترحيب بي وبعائلتي واكرامنا والحفاوه بنا

ناس حاقده او ناس كارهه او ناس نفوسها مريضه :8: قالولي بتحبي مصر قلت اهواها:18: فسخروا...وامام سخريتهم وشتيمتهم لمصر لم اجد غير بعض الكلام دونتو على صفحتي عالفايس بوك قلت فيه مايلي

ويلوموني في حبك يامصر
احداهن او بعضهن عَلّقن على حُبّها لمصر باستهزاء كما لو كانت خائنه لبلدها لو احبَّت بلدا اخر...احداهن او بعضهن قالت وأعادت اشنُوه اللي مْعَجِّبها في مصر وهي ما تتكلم كان على مصر مصر
قالت بِنِيّةِ استفزاز واضح ونبرة حسد لا تخفى ...هناك اناس يحبوا يمشوا ويسافروا ومن طيارة لطياره وغيرهم جواعه ولو كان يقولولهم تصدقوا مايتصدقوش
جاوبت بما يحفظ العلاقات بين الاصدقاء والعائلات لكن كتمت الما ووجعا وحز في نفسها ان سفرها ممكن ان يسبب الما للغير..........
قبل الان كنت حينما اسافر لا اجد مبررا للإخفاء...اعلم اقاربي وأصدقائي وأقول انني مسافرة للمكان الفلاني ولا ارى داعيا للكتمان... كنت لا اخفي سفري لان حياتي ملك لي ولعائلتي...ولكن عندما اتصدق فربي امرني بالستر لانها علاقة وصلة بين الخالق والمخلوق فقط.... اي حتى لا تعلم شمالك ماانفقت يمينك.. عندما اتصدق لا اعلم ولا اكتب تقريرا باني اليوم قد تصدقت...يبقى السؤال الاهم
والذي سبب ازمة نفسيه للبعض لماذا مصر بالذات...ماك مشيتي قبل لمصر.. اش معجبك فيها ولاش ..ساجيبك
مصر التي احبها هي ارض الكنانة ..هي ام الدنيا...هي 3000 سنه حضارة...هي الطيبه والجدعنه هي حكاية عشق..انا كنت احب مصر من قبل ان ازورها ووقعت في هواها اول ما وضعت رجلي فيها من 7 سنين ووعدت اصدقائي بالعودة في اول فرصه تتاح لنا سافرت لها بخيالي قبل ان اسافر بجسدي
عرفت مصر ومدنها وأريافها وكفرها وحاراتها اكثر مما عرفت عن تونس.. حبيت اسكندريه ماريا وزيزينيا و المرسي ابو العباس
عشقت مصر من اول افلام الابيض والأسود .من ايام ليلى مراد ورشدي اباظه وعمر الشريف وفاتن مرورا بنور الشريف ومحمود عبد العزيز واحمد زكي ونجلاء ونبيلة...ووصولا للجيل الجديد
عشقت مصر لما عشقت ام كلثوم وعبد الحليم ونجاة وشاديه
ابتهلت مع النقشبندي وخشعت لترتيل عبد الباسط وتابعت عمر عبد الكافي
قرأت لأغلب كتاب وأدباء مصر بداية من نجيب محفوظ. وتخيلت نفسي في بين القصرين والسكرية وزقاق المدق وقصر الشوق والقاهرة الجديدة ... قرات ليوسف السباعي رد قلبي.وناديه
تذوقت ادب احسان عبد القدوس في انا حرة ..اين عمري.. اسف لم اعد استطيع. .دمي ودموعي وابتسامتي
ابهرتني كتابات انيس منصور
عشقت افلام الصعيد ومسلسلات الطبقه الراقيه في نفس الوقت ولم يهدا لي بال إلا حين سكنت في جاردن سيتي وعشت دور الهوانم ثم زرت اسوان والأقصر وشفت نفس الاماكن ونفس الوجوه السمراء وشفت الفلاحين في الغيط .والفلاحة تغسل عالترعه وتغنيت وإياهم طلعت ياماحلى نورها شمس الشموسه .بالله بنا نملى ونحلب لبن الجاموسه
شاهدت وتابعت بوابة الحلواني وتغنيت مع الحجار اللي بني مصر كان في الاصل حلواني وعشان كده مصر يااولاد حلوة الحلوات
ركبت باخرة على ظهر النيل وبقيت بها 4 ايام كاملة من الاقصر لأسوان درتي مصر والتي لم يتح للكثير من المصريين زيارتهما .وركبت الفلوكه وتغنيت مناجية النهر الخالد
سمعت في شطك الجميل ما قالت الريح للنخيل ..يسبح الطير ام يغني ويشرح الحب للخميل
واغصن تلك ام صبايا.... شربن من خمرة الاصيل..........
وزورق بالحنين سارا. ام هذه فرحة العذارى تجري وتجري هواك نارا. حملت من سحرها نصيبي
اه على سرك الرهيب وموجك التائه الغريب ...يا نيل يا ساحر الغيوب
زرت الكرنك ووادي الملوك وتوت عنخ امون
حبيت مصر وشربت من نيلها...مش يقولوا اللي يشرب من نيلك مرة بيحن ويرجعلك ثاني مرة...وأنا شربت وأديني حنيت وبحول العلي القدير سأعود وسأشرب ثاني وثالث
انا احب مصر...احب ناسها ونيلها وأهراماتها...احب المصريين الذين يتمتعون بالطيبة والشهامه والكرم وخفة الظل والوجه البشوش الذي لا تفارقه الابتسامه حتى في اشد الازمات
واحشاني الحبيبة ام عبدو وشيماء . وإسلام ابني اللي يناديني يا ماما ويا ست الكل
متشوقة اشوف ابنه واحضنه وأشوف مراته
واحشاني مصر...واحشاني قاهرتي الحبيبه وكلي شوق ان ارتمي في احضانها واشكي لها شوقي ولهفتي واغنيلها سالمه يا سلامه رحنا وجينا بالسلامه
حاسه اني ماشبعتش من مصر .كان نفسي ازور طنطا والاسماعليه وابوسنبل ومرسى مطروح .نفسي ازور الغردقه وشرم والفيوم واسيوط..نفسي ارجع للاقصر واسوان وبالمره اشوف المسله الناقصه مش يمكن تكون كملت............نفسي ازور مصر القديمه..منطقة الجماليه..وبين القصرين.. وامر امام بيت سي السيد يمكن اشوف امينه..وازور الحلميه ..نفسي اشرب جوافة وعصير قصب في شارع القصر العيني
واكل بط وحمام ومحاشي من ايدين حبيبتي ام عبدو ...نفسي اكل فطير مشلتت
نفسي اروح السيده زينب واصلي في الحسين وتاخذني شيماء وكالة الغوري نشوف مع بعض عرض التنوره...وأتسوق من خان الخليلي واسهر في الفيشاوي وعندك واحد شاي وصلحوااااا ...اركب الحنطور واتحنطر...نفسي اروح عابدين والقبة وميدان التحرير ويكون زي ماشفته من 7 سنين
هذا القليل مما جاء في خاطري ولكن كل هذا لايمنع انني تونسية روحا وقلبا وقالبا ويبقى الهوى مقسما بين تونس ومصر
وانا قالولي بتحبي مصر قلت اهواها

بعد عودتنا من ماليزيا وكعادة ابو زياد بعد كل سفره ان يسالني على وين العزم المرة الجايه...الاجابه كانت جاهزه ولكن مع تاجيل التنفيذ مصر ...كلاكيت تاني مره..كنانة الله في ارضه
وكعادتي لا استطع ان احدد موعد زيارتنا لاي بلد الا بعد ان اعرف رزنامة الاجازات المدرسيه فاحجز على حسب اجازة زياد...اخترنا شهر 4 لان سفرتنا الاولى كانت بشهر 4 واعجبنا جدا الجو فتوكلنا على الله وحجزت بتواريخ من يوم 15 افريل الى 01 ماي 16 يوما كامله
التخطيط
اول شئ كالعاده هو الطيران...حجزت على المصريه بسعر 190 يورو للفرد ذهابا وعوده
ثم بعدها تم حجز الفنادق وكان الترتيب كما يلي
من 15 الى 17 ليلتين بطوخ عند اهلنا واحبابنا هناك
من يوم 17 الى يوم 20 اي 3 ليالي بالاسكندريه واخترنا قطار يغادر من بنها الى سيدي بشر على الساعه 12 ظهرا ..في اسكندريه حجزنا شقه من موقع airbnb بمنطقة سان ستيفانو بسعر 180 يورو 3 ليالي...غرفتين وصاله ومطبخ و2 حمام وبانيو
ثم من 20 الى 28 ( 8 )ايام شقه بالزمالك من موقع airbnb شقه مطله على النيل غرفتين وصاله وحمام ببانيو بسعر 580 يورو
واخيرا من يوم 28 الى يوم 1 ماي (3 ليالي) بفندق نوفوتيل المطار 234 يورو
يوم 1 ماي العوده الى تونس
هذا المختصر واهم نقاط الرحله وساعود بالتفاصيل بحول الله
يتبع

نانا ابو عابد 10-10-2017 01:59 AM

ماشاءالله ام زياد

شوقتينا لمصر بقلمك واسلوبك الرائع

حجز مبدئي في الصف الاول لرؤية اوضح لنرى الجمال كله

عمار يامصر

متابعين ويعطيكي العافية على البداية الجميلة مميزتنا العزيزة

أرسلت بواسطة iPhone بإستخدام Tapatalk

توبليرون 10-10-2017 02:03 AM

مصر ام الدنيا
عاشقة مصر يام زياد عليها بالعافيه مصر وكل مدنها وشوارعها اكيد بتحبك ام عبدو والاصدقاء هناك لانك تستاهللي بي يام زياد
حلو التاريخ للسفره احس الجو جميل
متابعين الابداع ونظر الصور والتقرير المفصل الممتع بكل تأكيد

طوق الياسمين 10-10-2017 09:06 AM

ياااااااه

قد ايش واحشاني القاهرة لي ٣ سنوات مازرتها للاسف رغم قربها الشديد منا

انا من صغري كنت اتمنى اسكن بحواري القاهرة وخاصة بعد مسلسل حارة المحروسة ولن اعيش في جلباب ابي
كان نفسي اكل الكشري من العربات بالشارع
واوقف في طابور العيش

الف مبروك للفراعنة التأهل لكأس العالم

وحب بلد مايعني اني مااحب بلدي

بعض العقليات مريضة للاسف

مستمتعين ياام زيزو

الايمان 10-10-2017 10:45 AM

من لندن الى مصر الحبيبه
المقدمة يا ام زياد هيجت مشاعري والله وانا اقرا احس اني انا اللي اكتب خصوصا روايات احسان عبدالقدوس وانيس منصور ونجيب محفوظ ايام الرومانسية والزمن الجميل
تصدقين يا ام زياد مازلت اتابع المسلسلات والافلام القديمة
ماحبيت المسلسلات الجديده نهائيا
يا سلام على ام كلثوم وعلي الحجار وشاديه ونور الشريف
استغرب من الناس اللي تتدخل في حياتنا وفي الاشياء اللي نحبها فكل انسان حر يحب الدول اللي تعجبه والناس اذواق
والصدقة هذه بيننا وبين رب العالمين مو لازم نعلن عنها

الايمان 10-10-2017 10:48 AM

مصر لها معزة عند الكويتيين
واحنا كنا دايما نزورها لكن انقطعنا عنها بسبب الثورات العربية
وان شاءالله الحين ترجع احلى من الاول
ومبروك لشعب مصر التاهل لكأس العالم

خط الرحلة 10-10-2017 11:22 AM

مصـــــــر العروبـــــــــة

تستحق ذلك و أكثــــــــر

تبقــى هي الأجمـــــــــل رغم كل الصعوبــات و التحديــات

محب طيبة 10-10-2017 11:45 AM

لانك اصيلة اختي ام زياد
تعشقي مصر الحضارة والتاريخ والجغرافيا
مصر الانسانية والبساطة وخفة الدم والاصالة
يعيشك ربي برشا برشا متابعين
ولا تطولي الغياب كفاية غيابنا عن مصر
ورحلتي لها السنة الماضية ذكرتني بايام وليالي
لا تنسى فيها حفظك الله وحفظ مصر وشعبها العظيم

سارة محمد 10-10-2017 02:38 PM

غنى طِلب "بتسأليني بحبك ليه" ولا أدري لماذا كلما سمعتها لا أتخيلها إلا لمصر بكل ما ذكرتِ منها وكل ما تشربناه في الطفولة عنها من تاريخ وأدب وثقافة وفن وسر عشق دفين لا يعلمه إلا الله، فكيف لا نغني لها:

بتسأليني بحبك ليه
سؤال غريب ما اجاوبش عليه
الدنيا ليل ساكن هادي
وأنا غريب في الدنيا دي
وانتي القمر نورك بادي
لقيت في ضيك إرشادي
إلى طريق الأمل إلى الأماني
نورك يا بدر اكتمل
بالليل هداني
وبتسأليني بحبك ليه
سؤال غريب ما اجاوبش عليه
أحب تيهك ودلالك
وابكي من كتر غرامك
واخضع امام عرش جمالك
واسبح يا روحي في احلامك
والقلب ياما اشتكى قدام عنيكي
من الأنين والبكا ما بين ايديكي
وبتسأليني بحبك ليه
سؤال غريب ما اجاوبش عليه

هذا العشق لن يفهمه إلا من جربه أم زياد فلا تلوميهم بل تمني لهم مثله لعلهم يفهون سر عشقك لأم الدنيا.

ونأخذ مكانًا مع المنتظرين لتفاصل رحلتكم الثانية بين طوخ والإسكندرية والقاهرة.

فيصل 11-10-2017 01:58 AM

مصر عشق
لي زملاء تقاعدوا واشترو في مصر قلت ليش ايش اللي معجبكم
قالوا
والله العشق للبلد العظيم والطيران مباشر وقريب
ما أحد يلومك
ويا عمار مصر
:e303:

الايمان 11-10-2017 01:02 PM

وينك يا ام زياد

ام زياد 11-10-2017 01:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نانا ابو عابد (المشاركة 355045)
ماشاءالله ام زياد

شوقتينا لمصر بقلمك واسلوبك الرائع

حجز مبدئي في الصف الاول لرؤية اوضح لنرى الجمال كله
عمار يامصر
متابعين ويعطيكي العافية على البداية الجميلة مميزتنا العزيزة

اهلا بك نانا شرفتيني بمرورك الجميل
الكرسي الاول درجة (نساء الاعمال) مخصوص لك والحجز مؤكد ..الله يعافيك ويخليك ..لا تحرميني من متابعتك

ام زياد 11-10-2017 02:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة توبليرون (المشاركة 355046)
مصر ام الدنيا
عاشقة مصر يام زياد عليها بالعافيه مصر وكل مدنها وشوارعها اكيد بتحبك ام عبدو والاصدقاء هناك لانك تستاهللي بي يام زياد
حلو التاريخ للسفره احس الجو جميل
متابعين الابداع ونظر الصور والتقرير المفصل الممتع بكل تأكيد

جميلتي ام حسين... كعادتك مرورك يسعدني ويشرفني ..انا حبيت شهر اربعه لانو ربيع وانا احب الربيع واحب مصر :e204:
يارب يعجبك الباقي وتسعديني ديما بمتابعتك

محب الطبيعة 11-10-2017 02:09 PM

الله الله الله
عظمة على عظمة يا ام زياد
البداية لحالها قصة
تستاهل ارض الكنانة

ام زياد 11-10-2017 02:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طوق الياسمين (المشاركة 355090)
ياااااااه
قد ايش واحشاني القاهرة لي ٣ سنوات مازرتها للاسف رغم قربها الشديد منا
انا من صغري كنت اتمنى اسكن بحواري القاهرة وخاصة بعد مسلسل حارة المحروسة ولن اعيش في جلباب ابي
كان نفسي اكل الكشري من العربات بالشارع
واوقف في طابور العيش
الف مبروك للفراعنة التأهل لكأس العالم
وحب بلد مايعني اني مااحب بلدي
بعض العقليات مريضة للاسف
مستمتعين ياام زيزو

ام محمد
كلمة ياااااااااااااااااااااااه حسيتها خارجه من الاعماق :58: مصر هي عشق وحبها فن لا يتقنه الكثيرون
اتاريك زيي في الهوا سوا .. الحواري ...ولن اعيش في جلباب ابي وحارة المحروسه...وكشري ....يابنتي ايه اللي مانعك تعالي ونتقابل فلي عوده قريبه بحول الله
حبيبتي يام ميدو :e437:

ام زياد 11-10-2017 02:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الايمان (المشاركة 355113)
من لندن الى مصر الحبيبه
المقدمة يا ام زياد هيجت مشاعري والله وانا اقرا احس اني انا اللي اكتب خصوصا روايات احسان عبدالقدوس وانيس منصور ونجيب محفوظ ايام الرومانسية والزمن الجميل
تصدقين يا ام زياد مازلت اتابع المسلسلات والافلام القديمة
ماحبيت المسلسلات الجديده نهائيا
يا سلام على ام كلثوم وعلي الحجار وشاديه ونور الشريف
استغرب من الناس اللي تتدخل في حياتنا وفي الاشياء اللي نحبها فكل انسان حر يحب الدول اللي تعجبه والناس اذواق
والصدقة هذه بيننا وبين رب العالمين مو لازم نعلن عنها

ايمان.....
ياسلام على الزمن القديم وايامو وثومه كل ليلة اربعاء ....والرومانسيه.....:18:
من لندن لمصرههههه بنت بطوطه على قولة الدكتور هشام ..الدكتور هشام له فصل كبير في سفرتنا الاخيرة وسياتي ذكره لاحقا فخليكم فاكرين الاسم ده
مثلك لازلت اتابع المسلسلات والافلام القديمة وان كانت بدرجه اقل كثيرا من قبل

تدخل الغير في شؤونك مرض عافانا الله منه وانا اصلا متعبتني شوي الحكايه من يوم مارجعت لتونس
بعد سنوات الغربه

ام زياد 11-10-2017 02:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الايمان (المشاركة 355114)
مصر لها معزة عند الكويتيين
واحنا كنا دايما نزورها لكن انقطعنا عنها بسبب الثورات العربية
وان شاءالله الحين ترجع احلى من الاول
ومبروك لشعب مصر التاهل لكأس العالم

صدقيني مافيش اي تغيير عن مصر اللي زرتها ب سنة 2010 الامن والامان والسياحه والناس الطيبه مصر هي مصر

آخـــرفـــرصـــة 11-10-2017 02:43 PM

ما شاء الله عليك يا ام زياد

بداية نارية و عشق لا حدود له
تستاهل مصر

كتاباتك دايم تجي من القلب
وهذا يخلي الكل يتفاعل معك ويتابع تقاريرك بشغف

مبروك للجميع تاهل المنتخب المصري لكاس العالم

ام زياد 11-10-2017 02:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خط الرحلة (المشاركة 355116)

مصـــــــر العروبـــــــــة

تستحق ذلك و أكثــــــــر

تبقــى هي الأجمـــــــــل رغم كل الصعوبــات و التحديــات

مصر الطيبه مصر العروبه مصر الحضاره والتاريخ
اكيد مصر ستبقى دايما مصر خط الرحله
يكفيها قول الشاعر
سحابة و ندهت ع الشمس قومى طلى علي الوادى
شوفى مصر الفراعنة في وادى و العالم فى وادى
شرفتني بالمرور

ام زياد 11-10-2017 02:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محب طيبة (المشاركة 355117)
لانك اصيلة اختي ام زياد
تعشقي مصر الحضارة والتاريخ والجغرافيا
مصر الانسانية والبساطة وخفة الدم والاصالة
يعيشك ربي برشا برشا متابعين
ولا تطولي الغياب كفاية غيابنا عن مصر
ورحلتي لها السنة الماضية ذكرتني بايام وليالي
لا تنسى فيها حفظك الله وحفظ مصر وشعبها العظيم

اخي محب طيبه يكفي قول الرحمان في مصر (ادْخُلُوا مِصْرَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ)
استنى استنى ... ياابني انت لازمتك جرعه مصر :17::18: لاني حسيت بشوقك ليها ..الله يخليك ويعيشك ولن اطيل الجزء الاول وحاجزالك كرسي في الصفوف الاولى

ام زياد 11-10-2017 02:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارة محمد (المشاركة 355155)
غنى طِلب "بتسأليني بحبك ليه" ولا أدري لماذا كلما سمعتها لا أتخيلها إلا لمصر بكل ما ذكرتِ منها وكل ما تشربناه في الطفولة عنها من تاريخ وأدب وثقافة وفن وسر عشق دفين لا يعلمه إلا الله، فكيف لا نغني لها:

بتسأليني بحبك ليه
سؤال غريب ما اجاوبش عليه
الدنيا ليل ساكن هادي
وأنا غريب في الدنيا دي
وانتي القمر نورك بادي
لقيت في ضيك إرشادي
إلى طريق الأمل إلى الأماني
نورك يا بدر اكتمل
بالليل هداني
وبتسأليني بحبك ليه
سؤال غريب ما اجاوبش عليه
أحب تيهك ودلالك
وابكي من كتر غرامك
واخضع امام عرش جمالك
واسبح يا روحي في احلامك
والقلب ياما اشتكى قدام عنيكي
من الأنين والبكا ما بين ايديكي
وبتسأليني بحبك ليه
سؤال غريب ما اجاوبش عليه
هذا العشق لن يفهمه إلا من جربه أم زياد فلا تلوميهم بل تمني لهم مثله لعلهم يفهون سر عشقك لأم الدنيا.
ونأخذ مكانًا مع المنتظرين لتفاصل رحلتكم الثانية بين طوخ والإسكندرية والقاهرة.

ايه ده يا سروره انت بتغني :18:
هي ايام حلوه قضيتها معك في المحروسه واكيد بعد اذنك ساذكر تفاصيل تواحدنا في نفس الفندق وجولاتنا مع بعض
بتسأليني بحبك ليه
سؤال غريب ما اجاوبش عليه
صح هو احسن رد للي مايعرفش قيمة حبك لشخص معين او بلد معين او حتى شي معين
مكانك محجوز في الصفوف الاولى ولو انك انت عاد عارفه التفاصيل عالمباشر ههههه :17:

ام زياد 11-10-2017 02:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فيصل (المشاركة 355228)
مصر عشق
لي زملاء تقاعدوا واشترو في مصر قلت ليش ايش اللي معجبكم
قالوا
والله العشق للبلد العظيم والطيران مباشر وقريب
ما أحد يلومك
ويا عمار مصر
:e303:

عليك نووووووووووووووووووووووووور ...العشق المصري لا يفهمه الا المتقاعدون يعني من جيل الخمسينات والسيتينات.. اللي عاشو وعرفو الزمن الجميل وقروا روايات عبد القدوس واحسان ومحفوظ وغيرهم وتذوق الفن الاصيل ودرس عن الحظاره المصريه
وعمار يامصر

ام زياد 11-10-2017 03:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الايمان (المشاركة 355282)
وينك يا ام زياد

ايوا جاي وعندك جزء جديد الليله وصلحوا تخيلي حد جايبلك شاي وانت في الفيشاوي ههههههه ويقولك كده

المساء بحول الله ادخل في اول جزء لكن انت عارفه تحضير الصور ياخذ وقت مع البيت مع الارتباطات العائليه :20: والله المستعان

ام زياد 11-10-2017 03:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محب الطبيعة (المشاركة 355294)
الله الله الله
عظمة على عظمة يا ام زياد
البداية لحالها قصة
تستاهل ارض الكنانة

ههههههههههه عظمه على عظمه على عظمه خليها 3 احسن ههههههههه
شرفني مرورك العطر ويسعدني ان البدايه اعجبتك واعدك ان القادم اجمل باذن الله

ام زياد 11-10-2017 03:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة آخـــرفـــرصـــة (المشاركة 355304)
ما شاء الله عليك يا ام زياد

بداية نارية و عشق لا حدود له
تستاهل مصر

كتاباتك دايم تجي من القلب
وهذا يخلي الكل يتفاعل معك ويتابع تقاريرك بشغف

مبروك للجميع تاهل المنتخب المصري لكاس العالم

الله يسعدك ياابو غسان اخي العزيز وانت دايما مرورك جميل ويسعدني ويرفعلي معنوياتي...واشكرك على متابعتك الدائمه واهتمامك المتواصل
الف مبروك للمنتخب المصري و التونسي

سارة محمد 11-10-2017 10:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام زياد (المشاركة 355308)
ايه ده يا سروره انت بتغني :18:
هي ايام حلوه قضيتها معك في المحروسه واكيد بعد اذنك ساذكر تفاصيل تواحدنا في نفس الفندق وجولاتنا مع بعض
بتسأليني بحبك ليه
سؤال غريب ما اجاوبش عليه
صح هو احسن رد للي مايعرفش قيمة حبك لشخص معين او بلد معين او حتى شي معين
مكانك محجوز في الصفوف الاولى ولو انك انت عاد عارفه التفاصيل عالمباشر ههههه :17:

أم زياد أذكر أول مرة قابلتك كنت في وضع لا أحسد عليه :14: لا أدري إذا كنت تتذكرين.

كان وقتًا جميلًا بالفعل وسعدت بالتعرف عليك وعلى الحاج أبو زياد وزياد. وتمنيت لو كان هناك المزيد من الوقت للخروج معًا.

في انتظار حكاياك الجميلة.

ام زياد 12-10-2017 01:48 AM

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61537

لاشرب من الحب حبة وأنزل بحر المحبة ....وأسكن حضن الأحبة والناس الطيبين

قبل السفر بايام نزلت انا وابو زياد للاسواق التقليديه والهدايا التذكاريه واشترينا شوية هدايا وحلويات تونسيه ومن ضمن الاشياء التي اخذتها معي

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61573

اناء لطبخ الكسكسي التونسي..اخذت معي كل اللوازم لطبخ هالاكله اللذيذه :18:كسكي تونسي وماادراك ما الكسكسي.. حبيت نذوق المصريين الاكل التونسي
قبل السفر كلمت السفارة المصريه وسالتهم عن التاشيره واننا عندنا جوازات فرنسيه وتونسيه فنصحتني الموظفه اننا لو قدمنا من تونس طلب تاشيره فسياخد وقت مش اقل من اسبوعين الى ثلاثه وبينما بالجواز الفرنسي فلن نحتاج الى تاشيرة مسبقه..وندخل عادي لكن لازمنا نشريها من المطار وهكذا كان وانا طبعا مشاركه في بعض المنتديات الفرنسيه وعارفه الحكايه هذي لكنى حبيت اتطمن فقط لانهم ممكن القوانين تتغير من وقت لاخر
هناك فيه مكاتب وبنوك لصرف العمله وايضا لطبع التاشيرات..
زاد عدد اصدقاءنا بالقاهرة ...كبر العدد ماشاء الله بعد تقريري عن الاقصى.. وهالتقرير كان هو السبب في ان نتعرف على عائلة الدكتور هشام وحرمه الدكتوره سحر...
هنا اللي باش نكتبو الان خارج عن تقرير مصر لكن حبيت فقط نوضح الطريقه اللي تعرفنا بيها على اروع اصدقاء جدد في مصر واكرمهم وانبلهم خلقا فارجو المعذرة اذا كنت خرجت شوي على التقرير
تذكرون بلا شك منتدانا القديم وتقريري عن القدس وكيف اغلق المنتدى وما خلفه في نفوسنا من حسرة على ضياع اهم ماكتبه المسافرون ومن ضمنهم انا :19:

ذات مساء من شهر ديسمبر 2014 فتحت بريدي الالكتروني ووجدت فيه رسالة هذا نصها

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الى الأخت الفاضلة أم زياد
أولا .. أنا إسمي دكتور هشام.... , استشاري الأشعة التشخيصية... مصري ومقيم حاليا في جدة بالسعودية.
أوقعتني المصادفة البحت في الوصف الرائع لرحلة القدس , والتي قمت حضرتك بتغطيتها تغطية ممتازة في منتديات مكتوب. والحقيقة انني اشتركت في منتديات مكتوب منذ فترة لا أذكرها ، ولكني لم أشارك فيها بتعليق واحد او سؤال ، او حتى مجرد فتح الموقع إلا مرتين، مرة عند الاشتراك، والمرة الثانية عندما أوقعنى حظي السعيد في هذا التقرير المحترم فلم أستطع إلا أن اقرأه حتى النهاية، وعندما انتهيت منه سيطرت علي فكرة واحدة .. هذا التقرير يجب أن يقرأه كل مسلم
لقد كان المسجد الاقصى بالنسبة لي- قبل قراءة التقرير - مزارا مقدسا لا أستشعره وان كنت أمارس الحزن عليه من باب الواجب ، شأني في ذلك شأن آخرين من غثاء السيل .. وبعد ان قرأت التقرير وجدت عيناي محتقنتان ، وقلبي مضطرب ، وعقلي غاضب وحزين. هذا هو أقل شعور ممكن يجب ان يكون متوفرا في وجدان كل مسلم. لقد خدعونا فقالوا لا تزوروه الا محررا . ألان أدرك ان هذه المقولة روج لها الاسرائيليون حتي يظل الأقصي شبحا في مخيلة جيل، وكلمة في كتب أجيال تالية.
...
سيدتي الفاضلة
لقد قمت بمجهود بسيط ، حاولت فيه أن أجمع هذا التقرير في ملف واحد مصور وميسر ، يمكن ان يكون متاحا لكل فرد على الانترنت (خاصة بعد إغلاق منتديات مكتوب)، بما فيه ملفات الفيديو. الملف المذكور لم أعدل فيه شيئا تقريبا اللهم الا انني حذفت تعليقات قراء المنتدي (إلا قليلا)، وأعدت اخراجه في صورة أسهل للقراءة

الملف المذكور تحت أمر حضرتك، ولك مطلق الحرية طبعا في تحديد كيفية نشره على عامة المسلمين، (وإن كان لدي ما أقترحه في هذا الشأن فهو من خلال المشاركة مع اصدقاء الفيسبوك مؤقتا ، ولحين انشاء صفحة خاصة بهذه الزيارة ، او حتى إنشاء موقع على النت) فإن شئت توليت انت ذلك , وإن شئت فسوف أشرع في التنفيذ بقدر ما يسمح به وقتي

مرة أخرى أشكرك على إتاحة فرصة هذه الزيارة لنا وإعادة إحياء مشاعرنا تجاه أرضنا المقدسة , وعلى جهدك ومثابرتك في كتابة هذا التقرير الموجز المنجز ، ولك ولأسرتك الكريمة التحية والسلام، ولشعب تونس الكريم كل التمنيات بالاستقرار والتقدم

الملف المذكور موجود على الرابط التالي

https://www.dropbox.com/l/kdiS03WeXQbky53IfhVuFp

يمكن لحضرتك التواصل معي على الإيميل التالي:
........

أو على مدونتي:
..........weebly.com

أو على الفيسبوك........

بحثت عن الدكتور هشام في المواقع المذكوره ولقيته انسان اهل للثقه وجدير بالاحترام
لم اعرف كيف اتصرف قدام هالفكرة الرائعه استشرت ابو زياد وهو شجعني
وبقيت على اتصال بالدكتور هشام وتم اخراج الموقع وخرجت الصفحه الى النور ولله الحمد
طبعا بعدها تعرفت الى عائلة الدكتور وشقيقه الدكتور مدحت وشقيقته الدكتورة مهجه ماشاء الله كلهم اطباء او دكاتره في كليات طب وتكونت بيننا صداقه فايسبوكيه او افتراضيه وكانو سعداء جدا حينما اعلمناهم بقرب زيارتنا لمصر
فاصبح عندنا عائلتان مصريتان في انتظارنا وجميعهم هدفهم اسعادنا وجعل اقامتنا بمصر على قولة الدكتور هشام (مية فل واربعطاشر) وهو ماكان بالفعل

يوم السبت 15 افريل موعدنا بالمطار الساعه التاسعه صباحا وكعادتي قلبي سابقني وراح يستحمى بمية النيل ويستناني هناك :e32c:
شنطنا جاهزه وتوكلنا على الله الى المطار ..
المفرو ض ان الرحلة في الساعة 11 و 35 دقيقه صباحا ولكن تاخر موعد الاقلاع ساعة كاملة..........ييييييييه ساعه تاخير:8:
المطار مزدحم نوعا ما لانه اول يوم اجازه مدرسيه لطلاب المعاهد والمدارس الفرنسيه وطبعا اغلبهم يسافرو لفرنسا والبعض الاخر لوجهات اخرى مثلنا
جاء دورنا وصعدنا الطائره وهات ياتصوير اشي سلفي واشي حد يصور في حد
الخطوط المصريه تقترح عليك وتخيرك بين دجاج او سمك...انا اخترت دجاج وزياد وابوه اختارو سمك

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61550

دامت الرحله 3 ساعات و 5 دقائق وصلنا الساعه 16 و 40 دقيقه بتوقيت مصر
مطار القاهرة الدولي صاله 3...وطبعا لقيت مصر كلها مستنياني بالموتوسيكل والسيرين

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61539

والسجاده الحمراء

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61540

هههه كذب مفلق
مطار القاهرة هادئ وليس مزدحماً .فالمطار كبير ماشاء الله وكانت الاجراءات سلسة للغاية توجهنا اولا الى واحد من البنوك الموجوده بالمطار .طلبنا تاشيرة ل3 اشخاص.اخذ الجوازات وعادي لصق عليها التاشيرة وطبعها بالختم وطلب 25 يورو للواحد
وبنفس الوقت صرفنا عنده من يورو الى جنيهات بعدها اخذنا الشنط
توجهنا نحو شبابيك بيع الشرائح المصريه

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61574

اشترينا شريحة فودافون من المطار لاننا لازم نكلم عبدو والدكتور هشام نطمنهم على وصولنا ونتاكد من وجودهم بالمطار ثم اشترينا شريحتين اخرين من طوخ لزياد وابوه وكانت ارخص من اللي شريناها مالمطار..الصراحه نسيت بكم ونسيت كان فيها كام جيجا لكن كان فيها مكالمات ونت كثير استعمالناهم خلال الاسبوعين وماخلصوش
توجهنا للخروج من البوابة الرئيسية وهنا بدات قصة كفاح مع سائقي التكاسي واصحاب المكاتب والشركات السياحيه وطبعا الشي هذا موجود في اغلب البلاد
خرجنا بهدوء ودائما كان ردنا شكراً فيه حد مستنينا

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61548

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61549

وفعلا كان فيه صديق مستنينا.....عبدو ابن العائله الكريمه في طوخ كان على موعد معنا في المطار وعلى على طول من المطار لطوخ

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61576

طبعا ما تبقاش مصر لو مافيهاش زحمه
الدكتور هشام كان ناوي يستنانا في المطار هو وعائلته لكن لظروف مرض ابنته وحرارتها المرتفعه كان لازم يكون جنبها ماهو دكتور طبعا ..واول ما عملنا شرائح كلمناه واتفقنا على لقاء اول مانوصل القاهره بعد طوخ والاسكندريه

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61580

في طوخ كان اجمل لقاء مع الاحبة والناس الطيبه ام عبدو كانت مستنياني بره قدام البيت وبالاحظان وفرحة اللقاء بعد 6 سنوات غياب ..وكالعاده عشاء ماللي يتمناه قلبك محاشي ومشاوي ومن كلو... ربي يديمها نعمه ويحفضها من الزوال

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61553

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61543

انا وحبيبتي ام عبدو

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61542

فاكرين الصوره دي

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61569

ودي

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61568

هالاولاد الحلوين الثلاثه العساسيل كبرو واصبحوا شباب ربنا يحرسهم ويحميهم لشبابهم واهاليهم.زياد.. واحمد ومصطفي اولاد اخ ابو عبدو واصدقاء زياد ....الصورتين اللي في الاول سنة 2010 زيارتنا الاولى للمحروسه اما الان

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61544

العيله ماشاء الله توسعت وازداد لها مرات عبدو وابنو ومرات اسلام وابنو و واختهم تزادولها بينتين وكانت احلى امسيه واحلى سهرة صباحي والصغار شبعو رقص وجو

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61577

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61578

يوم الاحد احم احم..جاء دور اختكم ام زياد واحلى كسكسي تذوقوه نودكم وما نشهيكم اجتمعت عليه ماشاء الله كل العائله وحتى اخو واخت ابو عبدو استدعيناهم يجو ياكلو من كسكسي ام زياد التونسيه وخصوصا وانها طبختو بايديها

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61552

بعد الظهر جوله بسيطه في طوخ وحواري طوخ بعدها رحنا مول العابد وهو مول كبير جدا وجميل جدا يقع على طريق اسكندريه القاهرة

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61579

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61581

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61582

واحلى امسيه هناك

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61567

اللي تعشى واللي طلب جلاس او ايس كريم (بريد يا ام حسين بريد)
وعملنا جوله في المول .وفيه قطارات للي يحب يتنقل بين اقسام المول لانه كبير جدا وايضا للاطفال اللي عاملين بيهم جو
هنا مع حفيدي المصري ههههه ابن اسلام ماهو اسلام يناديني ماما فلازم ابنو يكون حفيدي

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61554

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61555

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61558

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61566

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61565

تصدقوا اني عمري ماذقت الحواوشي

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61564

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61560

مطعم حدوته مصريه في المول ايضا

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61559

الهايبر ماركت في المول

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61561

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61563

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61562

وفي الاخير وقبل العوده للبيت مرينا على محل كشري لان زياد مشتاق للكشري فاسلام جاب لنا كلنا ربي يرزقو ويباركلو
اثناء جولتنا الليليه في طوخ لفت انتباهي هالمطعم وعنوان اول مرة اشوفو...عشيني يابابا ليه مش عشيني يا ماما ..هو مين اللي يعشي اصلا بابا والا ماما

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61556

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61557

السهرة صبّاحي ...انا رحت انا وابو زياد لبيت اسلام (فوق شقة اهله) عندهم غرفه فارغه ...ابو زياد نام مالوش في السهر (مش من سمار الليالي)وانا واسلام ومراتو قضينا السهره صبّاحي وهات ياسياسه عن تونس وعن مصر ونقزقز لب وعباد شمس ونشرب شاي
وادرك شهرزاد الصباح فقالت للجماعه خلاص ماعادش فيني ..لازمنا سفر بكره لاسكندريه ولازم نرتاح لنا شوي :15:
الصباح رباح واحلى صباح على الحبايب :18:ومعاهم :18:وفطار من ايد ام عبدو اشي بيض حمام واشي فطير مشلتت واشي خبز مش عارفه اسمو ايه لكنو لذيذ والشاي وووووو ....وعلى بال ماجهزنا ولبسنا كان وقت القطار قرب فاخذنا اسلام لمحطة بنها لنركب القطر للاسكندريه.وتوته توته خلصت الحدوته بالنسبه لليومين الاولين (يااجماعه حد منكم يصلحلي لما نقول اليوم نقول الاول ولما نقول الايام نقول الاولى ولكن لما نقول اليومين ..............الاوليين )
وننتهي من فصل طوخ وحبايبنا ونشوفكم بداية من بنها متجهين لاسكندريه
تصبحو على خير

ام زياد 12-10-2017 01:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارة محمد (المشاركة 355400)
أم زياد أذكر أول مرة قابلتك كنت في وضع لا أحسد عليه :14: لا أدري إذا كنت تتذكرين.

كان وقتًا جميلًا بالفعل وسعدت بالتعرف عليك وعلى الحاج أبو زياد وزياد. وتمنيت لو كان هناك المزيد من الوقت للخروج معًا.

في انتظار حكاياك الجميلة.

فاكرة ياسارة فاكرة :14: لوووول
هي ايام حلوه لكن انت نسايه حجزتي من غير ماتقوليلي كنا تقابلنا تاني في قاهرتنا الحبيبه :e022:
الشرف لينا ياساره اننا تعرفنا عليك عن قرب وسعدنا بمعرفتك
الجزء االثاني وصل يا ناس ياعسل

فيصل 12-10-2017 02:48 AM

يا زين الجلسه مع أهل البلد والعيش معاهم

سارة محمد 12-10-2017 03:54 PM

الله عليكم وعلى أصدقاءكم الطيبين في طوخ والقاهرة، هيك الصداقات ولا بلاش، ترويج مقالات إلكترونية ومحمر ومشمر ومشلتت وحمام وفراخ ولو أني لا أحب الحمام ولا سيرته :32:

أم زياد بالنسبة للمسافة ما بين مطار القاهرة وطوخ كم استغرقت من الوقت؟

أعجبني كثيرا القطار في مول العابد والجميل أنه يمشي خارج المول. استغربت أن المول كبير.. لم أظن أنه توجد مولات كبيرة خارج القاهرة!

بالنسبة لبابا عشينا طبيعي يعني بابا هو من سيدفع فلوس العشاء في المطعم، وهذا يذكرنا أنه لازم يشكر ماما أنها تطعمنا كل يوم ثلاث وجبات ببلاش :32:

وفعلا أم زياد نقول (اليومين الأولين) بياء واحدة.

وننتظر مع المنتظرين موعد وصول القطار لمحطة سيدي جابر بالاسكندرية.

نانا ابو عابد 13-10-2017 11:06 PM

مااحلى الناس الطيبة البسطاء الي تشعري معهم وكانك بين اخواتك واهلك ربي يديم المحبة ويكترهم الك ام زياد..
المنتدى هذا عرفنا على ناس من احسن الناس والدكتور هشام ماقصر وحفظ التقرير المميز لزيارة الاقصى الله يجزاه الخير ..بادرة بمنتهى الزوء الله يسعدك بمعرفة هالناس المحترمة..
يومين حلوين والجولة في المول تغيير للجو والحمام منظره جميل والكسكسي لايعلى عليها من اكلاتي المفضلة واضح انك عاملتيها خمس نجوم صحة وهنا يارب
متابعين رحلتكم ووصولكم للاسكندرية
يعطيكي العافية ام زياد...

طوق الياسمين 15-10-2017 07:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام زياد (المشاركة 355295)

ام محمد
كلمة ياااااااااااااااااااااااه حسيتها خارجه من الاعماق :58: مصر هي عشق وحبها فن لا يتقنه الكثيرون
اتاريك زيي في الهوا سوا .. الحواري ...ولن اعيش في جلباب ابي وحارة المحروسه...وكشري ....يابنتي ايه اللي مانعك تعالي ونتقابل فلي عوده قريبه بحول الله
حبيبتي يام ميدو :e437:

شفتي كيف ياام زياد

اتمنى اعيش الحياة البسيطة للمصريين

لكن للاسف شقتنا بالقاهرة في مدينة الرحاب

وهي من المناطق الراقية اللي ماتحسي انك بالقاهرة وانتي فيها

بإذن الله في احتمال اني ازور مصر بشهر فبراير اذا ربنا اراد

طوق الياسمين 15-10-2017 08:44 AM

ياعيني على البداية الحلوة

فعلاً جمال القاهرة بزحمتها وزحمة يادنيا زحمة

قصة معرفتكم بعائلة الدكتور هشام شي يرفع الرأس هنيئاً لكم ولهم

الصحبة الطيبة نعمة من الله

واهل طوخ الطيبين واكلاتهم الدسمة الشهية والسهرة ع اللب والشاي المصري وحديث السياسة كلها تدل على الالفة والمحبة

ماشاء الله العيال كبرت ربي يفرحكم بيهم

رغم اني مااحب الكسكسي وافضل الطاجين لكن شكله مشهي جداً

ننتظركم على شط اسكندرية لفحنا الهوى شط اسكندرية ياشط الهوى

:e304:

فهد المنيع 15-10-2017 09:36 AM

ياسلام سياحة وصداقة .. كأنكم مسافرين لاهلكم ..
المحاشي يم يم :e329:
والكسكسي شكله لذيذ .. ريحته الشهية واصلتنا هنا :1:

الله يهنيكم وننتظر بقية التقرير

محب الطبيعة 15-10-2017 10:13 AM

فعلا معرفة الناس كنوز
عظمة على عظمة على عظمة يا ست
ام زياد

الايمان 15-10-2017 10:49 AM

يا سلام على الناس الطيبه
ويا سلام على الحمام المحشي والمحاشي والفطير المشلتت الله يهنيكم
احلى شي بالدنيا الصحبة الصالحه اللي بعيده عن المصالح والحسد
شكرا للدكتور هشام اللي اعاد نشر التقرير على الفيس بوك ليتمكن العديد من الناس لقراءته
المنتدى عرفنا على الناس الطيبة
تصدقين يا ام زياد انا تعرفت على ام حسين وابرار من الكويت ونانا من الاردن عن طريق المنتدى
والحمدلله صداقتنا مستمرة حتى الان

حسون البلوي 15-10-2017 02:57 PM

ما شاء الله

نانا ابو عابد 16-10-2017 08:57 PM

يسعد مساكي ام زياد

الشعب يريد اكمال التقرير شوقتينا لماريا الإسكندرية وسيدي بشر والمرسي ابو العباس ... ايوووووووه

:e437:

أسيرالغربة 17-10-2017 01:06 PM

ماشاء الله عليك اختي ام زياد

شكرا على الطرح الراقي

ام زياد 17-10-2017 02:23 PM

على كوبرى بنها يا نور عينى
منديل حبيبى طرف عينى
بعد الفراق و الاشواق
جمع الهوا بينه وبينى
على كوبرى بنها..على كوبرى بنها

اخر يوم بطوخ يوم الاثنين 17 افريل
كما اسلفت صحينا كاليوم السابق على احلى فطار من ايدين ام عبدو وتهيئنا للسفر من محطة بنها الى محطة سيدي جابر بالاسكندريه
وكالعادة الوقت يمر بسرعة وإنت مع الحبايب وخصوصاً لما تكون مستمتع
ودعنا الجماعه على امل لقاء لم تسمح به الظروف بعدها
اوصلنا اسلام بسيارته الى محطة بنها ويومها كان تقريبا عيد الفصح وكلهم في اجازه ولولا اننا كنا مرتبطين بموعد مع صاحب الشقه في اسكندريه كنا زدنا يوم معاهم نزولا عند رغبة كل العائله
وصلنا المحطه واشترينا التذاكر واخترنا درجه اولى قطار اكسبريس اسباني مكيف بسعر 45 جنيه للفرد
يتوقف في بنها على الساعه 12 و 35 دقيقه ويصل اسكندريه الساعه 14 و 45 دقيقه
توت توت القطار القادم من القاهره يقترب

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61642

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61643

بين شطين و ميه ...عشقتكم عينيا
يا غاليين عليا........يا اهل اسكندرية

يا اسكندريه بحرك عجايب...ياريت ينوبنى م الحب نايب
تحدفنى موجه...على صدر موجه...و البحر هوجه...والصيد مطايب
أغسل هدومى....وانشر همومي ...على شمسه طالعه
و انا فيها دايب

خرجنا من القطار

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61658

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61656

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61657

طلبت اوبر لاول مرة في مصر وبقيت اتابع خط الاوبر يقولي السياره على بعد امتار ..السياره قريب من مكانك.. وبعدين فجاة القى خط سير العربيه ابتعد...مره واثنين والثالثه قررت اطلب السائق..طلبت الرقم اللي طلعلي لما ضغطت على كونتاكت contact..والاقي هالصوت الانثوي الجميل تقولي انا كنت حالغي الكورس والحمدلله انك طلبتي قالت انها لقت رقم اجنبي وطلبتو لكن الخط مش شغال ...وهنا تذكرت شيئا لم انتبه له...واريدكم تحطوه في الاعتبار.. انا سجلت الاوبر على رقم جوالي الفرنسي واستعملتو بفرنسا وطبعا ماكانش فيه اي مشاكل ولكن البنت لما طلبت طلبت الرقم الفرنسي ولذلك ما قدرتش تتحصل على...الحمد لله اني فكرت اطلبها(بعد الحكايه هذي اصبحت كلما اطلب اوبر على طول اول ما يصير اتصال بالسياره واعرف رقم السواق نكلمو على طول ليعرف رقمي المصري)
وصلت قدامي بنوته زي القمر بسيارتها الزرقاء porton gen-2
ابو زياد طبعا عمل حركة جنتلمان ..جلس هو وزياد في الكراسي الورانيه وانا جلست جنب القمر شوق :58:

أدينا بندردش..ورانا ايه..ورانا ايه ؟
بنحكى و نفرفش ..ورانا ايه..ورانا ايه ؟
نحب نتعرف …ورانا ايه ؟
نحب نتشرف….ورانا ايه
و منين يا بلدينا و بلدكوا ايه ؟؟
أحسن ناس…. احسن ناس

عرفنا انها طالبه جامعيه تكمل دراستها وان هذه اخر سنه وانها تشتغل في اوقات فراغها لتساعد نفسها
احترمناها وحبيناها وحبينا نكرمها لكنها رفضت رفضا تاما ان تاخذ اكثر من المبلغ اللي طلع مالاول 17 جنيه فقط.

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61655

اتفقنا مع شوق اننا سنتصل بها كلما احتجنا ووافقت انها ستحاول ان تكون معنا كلما سمح وقتها
قلنالها ترجع لنا بعد ساعه عشان نروح نتغدى وانا كنت مخططه الغدا عند مطعم Sea Gull
وصلنا العماره الي فيها شقتنا .عماره كبيره تقع على شارع عبد السلام عارف سان ستيفانو عماره رقم 186 وطوابق العماره كثير ماعديتش لكن احنا شقتنا في الدور ال13 والمفتاح وجدناه عند البواب وهو الي اخذنا للشقه.الشقه تبعد عن مول سان ستيفانو 5 دقايق مشي
واليكم صورها

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61648

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61649

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61650

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61651

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61660

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61685

الشقه نظيفه وتكفي لاكثر من 4 اشخاص....عيبها ان الصالون مظلم شوي

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61686

الصالون يفتح على المطبخ

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61687

في النهار تحتاج تنور كهرباء..بينما الغرف وخصوصا غرفة النوم الرئيسيه فيها نافذتين كبيرتين تطلان على البحر رغم انه يفصله شارع عن العماره

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61665

نفس النافذه نشوفو منها مول وفندق سان ستيفانو

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61666

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61688

بعدما تفقدنا الشقه وصلينا كلمتنا شوق وقالت انها مستنيانا تحت...نزلنا ...قلنالها ودينا لمطعم السيجول Sea Gull او مطعم ابن حميدو للاسماك وودتنا قدامه وراحت ...قالت كلموني لو حبيتو ترجعو او تروحو مكان تاني ولو ماعنديش كورس حاجيلكم
بس وخلاص من الركوبه الثانيه مع شوق توطدت علاقتنا بها و اصبحت تكلمني في اي وقت وتسال لو كنا محتاجين اي شي. وقالتلي ماما بتسلم عليك لما قلتلها اني اخذت معي عائله تونسيه
وسمعت منها عالمباشر ايوووووووووووووووه واحييييييييييييييييه واحبيت لهجتها الاسكندرانيه

اسكندرية احسن ناس.. عالبحر ماشية تتمخطر
من سيدى بشر لابو العباس ايوه يا عالم على المنظر
ايوه يا عالم ع المينا وشوق بيتمرج بينا ...و300 الف سفينة علبحر ماشية بتزمر
يا نقرزان حي الجدعان حي العرايس والعرسان
حى العرايس والعرسان محروسة من الانس ومالجان ............................اسكندرية

وصلنا المطعم .لكن ماكانش مطعم واحد.كان عدة مطاعم وقهاوي وامامها باركينج .. تقع على شارع الجيش كورنيش الاسكندريه

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61680

احنا نزلنا على اساس السي جول او ابن حميدو لكن بصراحه غيرنا راينا لما شفنا الاستغلال الواضح والغلاء المشط في الاسعار..هو عندو سمك ني وانت تختار سمكه على كيفك وهو يوزنها وبعدين يضيف لسعر السمك اسعار حاجات تانيه زي السلطات او الفريت او اي شي ثاني تطلبو ويشويها او يقليها على حسب طلب الزبون
اخترنا مطعم ومقهى ليبانيرو ..وهو الطبق الساندويتش المفضل لنا انا وزياد ..يشبه ساندويتش تونسي اسمو ليباني libanais وانا وزياد نحبوه بارشه
جابولنا الطلبات وكان الاكل خفيف ولذيذ جدا

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61683

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61681

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61689

بعدما تغدينا عدنا للفندق على رجلينا بعد ان لاحظنا ان المسافه مش بعيده بين الشقه والمكان اللي احنا فيه.الطقس كان روعه وتمشينا عالكورنيش ..حتى وصلنا قدام مول وفندق ساان ستيفانو فدخلنا .شربنا قهوه انا وابو زياد وزياد ايس كريم ..عملنا جوله ف المول

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61669

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61664

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61663

https://www.arabtrvl.com/vb/picture....ictureid=61661

ثم عدنا للشقه ولنا موعد مع شوق للذهاب لوسط البلد .. اولا لان زياد محتاج نظارات طبيه لراحة عينيه بعد ان كشف عند طبيب عيون فقلنا نشوفلوا اسعار النظارات بمصر لو لقينا اسعار احسن من تونس اشترينا والا نؤجل الحكايه الى مابعد عودتنا لتونس وثانيا لاني احلم بمكان معين في اسكندريه ولازم اروحلو..عرفتوه ???:34::34::34::19::e113:

الساعة الآن 10:06 AM