X سُعداء بتواجدكم بيننا ونتمنى لكم قضاء وقت ممتع ، نأمل منكم زيارة صفحة شروط الإستخدام ، تفضلوا مشكورين بالتسجيل*** اضغط هنا *** لإثراء الجميع بخبراتكم السياحية
Loading...

عدد المعجبين24الاعجاب

LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 22-07-2019, 09:57 PM   #1

مسافر جديد

افتراضي انا بتركيا حاليا ارجو المساعدة

1. السلام عليكم
    2. انا الان بتركيا و كنا حاجزي غرفة ثلاثية سرير كبير و سرير فردي و بيبي كوت انا و زوجي و 3 أطفال 7 و 5 و سنة على اساس اولادي بيناموا على السرير الاضافي و الصغير بالبيبي كوت
    3. تفاجئنا لما وصلنا بغرفة صغيرة مفيهاش غير سرير واحد لفردين و مفيش حتى مكان البيبي كوت قلنالهم احنا حاجزين غرفة ثلاثية و بيبي كوت قالولنا طيب احنا ممكن نشيل الكومود و نحط سرير إضافي طيب يا جماعة ابني الصغير ينام فين يقولوا نيموه جنبكوا طيب نحط شنطنا فين الأخت مديرة الفندق تقولي خليها هنا في الريسبشن و لو احتاجتوا شيء انزلوا خدوه المكان امان متخافوش على الشنط طيب هل ده يعقل ؟
    4. احنا حاجزين من يوم 10  يونيو و بتقول انا بعتلكوا ايميل ان الغرفة مش هتكفي يوم 18يوليو طيب مادام الغرفة مش مناسبة مقلتوش من الاول ليه كاتبين الغرفة حاجة و عشرين متر و هي مش مكملة تسعة متر
    5. طيب و الحل
    6. قالت نديكوا غرفة متصلة و تدفعوا حقها طيب ده مش غش
    7. المهم احنا رفضنا طبعا و كلمنا بوكينج و بوكينج بيقولوا منقدرش نرجع الفلوس لاننا كنا حاجزين nonrefundable بس تواصلوا معاهم و بعتولنا ميل ان الفندق وافق يدينا الغرفة الإضافية بدون رسوم إضافية كلمنا الفندق قالوا لا مفيش كدة لازم رسوم
    8. احنا حاجزين 9 ليالي ب 3750 ريال و مش راضيين يرجعوهم ده غير انهم وقت السحب سحبوا 36 يورو زيادة كلمناهم و سألنا ليه الزيادة قالوا اسفين بالغلط لما توصلوا هنرجعلكوا الفلوس كاش
    9. دلوقتي احنا حجزنا في فندق تاني يومين لحد ما نشوف هيحصل ايه
    10. هل حد مر بالموقف ده قبل كدة يقولنا نتصرف ازاي ؟

zabadbad غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 22-07-2019, 10:17 PM   #2

مراقب العرب المسافرون

الصورة الرمزية فارس من خيال

أوسـمـة: فارس من خيال

كل الاوسمة:1 (more»)

الله يعينك اختي ويعوضك خير ومع الاتراك اطلبي الله ماراح يعوضونك ولا يغيرون الغرفة كثير نسمع عن مشاكل الفنادق هناك وهذا طبع الاتراك حرامية ونصابين

غريبه من بوكنق ماتجاوب معاك

اذا الفلوس بتروح اسكني في هالغرفة والله يعينك بس خليك ع قلوبهم وفلوسك ماتروح خسارة

مالك حل غير كذا

اذا الغرفة فيها طاولة مكتب حطي شناطك تحتها وعليها وربنا ع الظلم ههههههههه

AL Tunaiji, zabadbad و توبليرون معجبون بهذا.
فارس من خيال غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 22-07-2019, 10:33 PM   #3

مراقب العرب المسافرون

عليكم السلام

الله يعينكم ويعوضكم خير

في تركيا لا حقوق لك وثقي انك لست الوحيدة اللي حصل لك هذا القائمة قبلك طويلة وعتبي عليك هو قبل الحجز المفروض تبحثي عن فندق له تقييم عالي من عملاء كثيرين اما الفندق اللي تقييمها عالي من اشخاص قليلين لا يعتد به ويعتبر غير موثوق والشي الاخر الفنادق التي تعود ملكيتها لاشخاص او عوائل تدير فندق صغير هذا النوع من اسوأ الفنادق خصوصاً في البلدان التي القانون فيها ضعيف ولا يحمي احد

الان الفندق اعتقد انه لا يوجد لديه حل لكن يمكن مطالبة بوكنق كون الغرفه مختلفة عن الغرفة الموجودة في الحجز هذه النقطة ركزي عليها جيداً وازعجي بوكنق بالاتصال والاميلات غير كذا ما فيه حل

توقيع : alradadi

لا اكتب الا في منتدى المسافرون العرب فقط
alradadi غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 22-07-2019, 10:49 PM   #4

خبير تركيا

1. السلام عليكم
    2. انا الان بتركيا و كنا حاجزي غرفة ثلاثية سرير كبير و سرير فردي و بيبي كوت انا و زوجي و 3 أطفال 7 و 5 و سنة على اساس اولادي بيناموا على السرير الاضافي و الصغير بالبيبي كوت
    3. تفاجئنا لما وصلنا بغرفة صغيرة مفيهاش غير سرير واحد لفردين و مفيش حتى مكان البيبي كوت قلنالهم احنا حاجزين غرفة ثلاثية و بيبي كوت قالولنا طيب احنا ممكن نشيل الكومود و نحط سرير إضافي طيب يا جماعة ابني الصغير ينام فين يقولوا نيموه جنبكوا طيب نحط شنطنا فين الأخت مديرة الفندق تقولي خليها هنا في الريسبشن و لو احتاجتوا شيء انزلوا خدوه المكان امان متخافوش على الشنط طيب هل ده يعقل ؟
    4. احنا حاجزين من يوم 10  يونيو و بتقول انا بعتلكوا ايميل ان الغرفة مش هتكفي يوم 18يوليو طيب مادام الغرفة مش مناسبة مقلتوش من الاول ليه كاتبين الغرفة حاجة و عشرين متر و هي مش مكملة تسعة متر
    5. طيب و الحل
    7. المهم احنا رفضنا طبعا و كلمنا بوكينج و بوكينج بيقولوا منقدرش نرجع الفلوس لاننا كنا حاجزين nonrefundable بس تواصلوا معاهم و بعتولنا ميل ان الفندق وافق يدينا الغرفة الإضافية بدون رسوم إضافية كلمنا الفندق قالوا لا مفيش كدة لازم رسوم
    8. احنا حاجزين 9 ليالي ب 3750 ريال و مش راضيين يرجعوهم ده غير انهم وقت السحب سحبوا 36 يورو زيادة كلمناهم و سألنا ليه الزيادة قالوا اسفين بالغلط لما توصلوا هنرجعلكوا الفلوس كاش
بوكنج توقع هم من يستطيع مساعدتكم
صار مرة واشتكيت عند بوكنج وطلعت ولا دفعت شي بالتواصل مع بوكنج

عاودوا الاتصال ببوكنج وقولوا لهم ان بعد الموافقه نفوا ان تكون الاضافة مجانية كما تم الاتفاق معهم واعتقد خروجكم من الفندق دون ان تتضح الامور هو خطاء ايضا برغم ن تقديري لظروفكم الله يعينكم بس انتوا شرطكم كان واضح من البداية ويفترض بوكنج يساعدونكم على هذا الاساس

تم الإرسال من SM-N950F باستخدام Tapatalk

zabadbad و توبليرون معجبون بهذا.
ماجد القطري غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-07-2019, 12:53 AM   #5

مسافر جديد

الله يعينك اختي ويعوضك خير ومع الاتراك اطلبي الله ماراح يعوضونك ولا يغيرون الغرفة كثير نسمع عن مشاكل الفنادق هناك وهذا طبع الاتراك حرامية ونصابين

غريبه من بوكنق ماتجاوب معاك

اذا الفلوس بتروح اسكني في هالغرفة والله يعينك بس خليك ع قلوبهم وفلوسك ماتروح خسارة

مالك حل غير كذا

اذا الغرفة فيها طاولة مكتب حطي شناطك تحتها وعليها وربنا ع الظلم ههههههههه
للاسف مفيش حتى مكان نقف في الغرفة الله المستعان
شكرا على ردك اخي

فارس من خيال و توبليرون معجبون بهذا.
قديم 23-07-2019, 12:57 AM   #6

مسافر جديد

عليكم السلام

الله يعينكم ويعوضكم خير

في تركيا لا حقوق لك وثقي انك لست الوحيدة اللي حصل لك هذا القائمة قبلك طويلة وعتبي عليك هو قبل الحجز المفروض تبحثي عن فندق له تقييم عالي من عملاء كثيرين اما الفندق اللي تقييمها عالي من اشخاص قليلين لا يعتد به ويعتبر غير موثوق والشي الاخر الفنادق التي تعود ملكيتها لاشخاص او عوائل تدير فندق صغير هذا النوع من اسوأ الفنادق خصوصاً في البلدان التي القانون فيها ضعيف ولا يحمي احد

الان الفندق اعتقد انه لا يوجد لديه حل لكن يمكن مطالبة بوكنق كون الغرفه مختلفة عن الغرفة الموجودة في الحجز هذه النقطة ركزي عليها جيداً وازعجي بوكنق بالاتصال والاميلات غير كذا ما فيه حل
معك حق انا فعلا غلطت بحجزي لهذا الفندق بس لقيت كذا ريفيو و واخد ممتاز استخرت و توكلت على الله يلا العوض عند الله
جزاك الله خيرا على الرد

توبليرون و الفراهيدي معجبون بهذا.
قديم 23-07-2019, 01:03 AM   #7

مسافر جديد

بوكنج توقع هم من يستطيع مساعدتكم
صار مرة واشتكيت عند بوكنج وطلعت ولا دفعت شي بالتواصل مع بوكنج

عاودوا الاتصال ببوكنج وقولوا لهم ان بعد الموافقه نفوا ان تكون الاضافة مجانية كما تم الاتفاق معهم واعتقد خروجكم من الفندق دون ان تتضح الامور هو خطاء ايضا برغم ن تقديري لظروفكم الله يعينكم بس انتوا شرطكم كان واضح من البداية ويفترض بوكنج يساعدونكم على هذا الاساس

فضلنا منتظرين ٣ ساعات و نص لغاية ما صاحبة الفندق و جوزها مشوا و سابونا مع الريسبشنيست و انا معايا ٣ أطفال صغيرين مقدرتش افضل بيهم اكتر من كدة فاضطرينا نمشي نشوف مكان تاني
الحمد لله على كل حال
جزاك الله خيرا على الرد

قديم 23-07-2019, 03:16 AM   #8

خبير تركيا

فضلنا منتظرين ٣ ساعات و نص لغاية ما صاحبة الفندق و جوزها مشوا و سابونا مع الريسبشنيست و انا معايا ٣ أطفال صغيرين مقدرتش افضل بيهم اكتر من كدة فاضطرينا نمشي نشوف مكان تاني

الحمد لله على كل حال

جزاك الله خيرا على الرد
الله يفرج عليكم

توبليرونمعجبون بهذا.
ماجد القطري غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-07-2019, 08:10 AM   #9

مميز تركيا

الصورة الرمزية الفراهيدي

أوسـمـة: الفراهيدي

كل الاوسمة:1 (more»)

مشكله فنادق في تركيا الغالبية الغرف صغيرة

و الواحد ما ياخذ بالحسبان هذا الشي ويتأكد من المساحة

معوضين خير وبلغينا بالمستجدات

توبليرونمعجبون بهذا.

توقيع : الفراهيدي

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
الفراهيدي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 23-07-2019, 11:58 AM   #10

مسافر جديد

الصورة الرمزية اسد النزال

1. السلام عليكم
    4. احنا حاجزين من يوم 10 يونيو و بتقول انا بعتلكوا ايميل ان الغرفة مش هتكفي يوم 18يوليو طيب مادام الغرفة مش مناسبة مقلتوش من الاول ليه كاتبين الغرفة حاجة و عشرين متر و هي مش مكملة تسعة متر
    5. طيب و الحل

عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

لا تتعجبين من الاتراك لأن هذا حالهم وعندهم المال فوق اي شيئ
لكن اكيد مو الكل

اختي تذكري ان اختيار الله لك فيما تكره , خير لك من اختيارك لنفسك فيما تحب

معك حق انا فعلا غلطت بحجزي لهذا الفندق بس لقيت كذا ريفيو و واخد ممتاز استخرت و توكلت على الله يلا العوض عند الله
جزاك الله خيرا على الرد
والله كنت مقهور من قريت الموضوع و يوم كتبتي ( استخرت و توكلت على الله )
قسم بالله فرحت لأن مادام استخرتي وتوكلتي على الله فأن الله جل في علاه اختار لكم الخير ولا نعلم اين الخير هو يعلمه

لا تعكرون مزاجكم وانبسطوا وتونسوا واطلعوا اماكن حلوة واسعدوا الصغار هذي اجازة وعطلة قصيرة لا تخلوها تعكر المزاج ولا تلومون انفسكم بسبب اختيار الفندق ,, فقط قولوا حسبنا الله
اهم شي انتم سالمين غانمين والباقي كله يتعوض
وانتظروا الخير منه سبحانه

توبليرونمعجبون بهذا.
اسد النزال غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس