X سُعداء بتواجدكم بيننا ونتمنى لكم قضاء وقت ممتع ، نأمل منكم زيارة صفحة شروط الإستخدام ، تفضلوا مشكورين بالتسجيل*** اضغط هنا *** لإثراء الجميع بخبراتكم السياحية
Loading...

عدد المعجبين140الاعجاب

LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 04-01-2016, 03:17 AM   #11

مسافر متميز

بارك الله فيكم جميعا . أكيد طبعا أنا كنت عارف مدى القلق اللى كان عند جميع الأعضاء هنا بخصوص السفر لأوروبا عموما و فرنسا بشكل خاص عشان كده بمجرد ما وصلت و اطمنئيت إن مفيش مشاكل طمنتكم على طول

Sent from my SM-N915F using Tapatalk

hamdy79x غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04-01-2016, 03:17 AM   #12

مجلس الإدارة

حمدلله علي السلامه يا زملكاوي

معانا خبير كوره بعد

بما أنك مستخير فأرضي بما قسمه الله لك

التردد ما أحبه صراحه
اتوقع تنميت أنك مددت الاقامه في باريس بدلا من تقليلها الي يومين

hamdy79xمعجبون بهذا.

توقيع : فيصل

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي بِنِعْمَتِهِ تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ

معرفاتنا بوسائل التواصل الإجتماعي

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

فيصل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04-01-2016, 03:24 AM   #13

مسافر متميز

حمدلله علي السلامه يا زملكاوي

معانا خبير كوره بعد

بما أنك مستخير فأرضي بما قسمه الله لك

التردد ما أحبه صراحه
اتوقع تنميت أنك مددت الاقامه في باريس بدلا من تقليلها الي يومين
الله يسلمك يا أخ فيصل
الحمد لله على كل شئ
والله بعد السفر أنا ندمت على تقليل مدة الإقامة بباريس لكن الحكم على الأمور قبل و بعد السفر يختلف تماما. قبل السفر خوف و قلق و توتر و مش عارف إيه اللى ممكن يقابلنى حتى الأهل ماكانوش عارفين بسفرى . بعد الرحلة الأمور كانت جيدة لكن كنت مرتبط برحلات و حجوزات صعب أغيرها و فى المجمل الرحلة كانت جيدة و استمتعت بيها الحمدلله و جارى إعداد باقى التقرير

فيصل و شارلوك هولمز معجبون بهذا.
قديم 04-01-2016, 10:32 PM   #14

مسافر متميز

الوصول لمطار شارل ديجول

المرحلة الأصعب في الرحلة الوصول لمطار شارل ديجول. ركبت الطيارة من مطار براغ ووصلنا تقريبا بعد حوالى ساعة طيران لمطار شار ديجول بباريس و طول الرحلة طبعا كان عندى قلق شديد من كلام الميديا و رفض الأصدقاء لسفرى و ما انتظره من مجهول فى باريس و حاولت طول الرحلة أكثر من الدعاء و الأذكار .
معظم الرحلة السحاب مغطى الأرض منظر جميل و عند بداية الهبوط التدريجي كان في ضباب شديد يحجب الرؤية لدرجة إنى فوجئت إن الطيارة نزلت على الممر مرة واحدة و كنت أعتقد أننا لسه طايرين على إرتفاع عالى .
هبطت الطائرة فى مطار شارل ديجول كان الوقت تقريبا 9 و نص صباحا مش متذكر الضباب حاجب الرؤية تماما و خرجت من الطيارة لل Aero bridge عقلى بيفكر يا ترى إيه منتظرنى

فيصل, MOBARKI و أبن السلطنة معجبون بهذا.
قديم 05-01-2016, 12:17 AM   #15

عضو قدير

الصورة الرمزية شارلوك هولمز

أوسـمـة: شارلوك هولمز

كل الاوسمة:1 (more»)

تقرير من البداية رائع تشكر عليه وتشكر على التطمينات من قبل ..

مطار براغ غريبة .. لاجل القارة العجوز يهون التعب

اكرر اعجابي .. ومتابع معاك

اخر مشاركة لك لم تظهر الصور

كن بخير

هولمز

hamdy79x و أبن السلطنة معجبون بهذا.

توقيع : شارلوك هولمز

" وكن في الطريق عفيف الخطى ،
شريف السماع ، كريم النظر
وكن شخصا إن أتوا بعده يقولون: مر وهذا الأثر "

" سبـحآن الله وبحمده سبحآن الله العظيم "

شارلوك هولمز غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 05-01-2016, 12:18 AM   #16

مسافر متميز

دخلت صالة الوصول ووضعت ثقتى في الله سبحانه وتعالى و مشيت بكل ثقة و كانت المفاجأة القوية بالنسبة لى الحياة طبيعية تماما و هناك محجبات و مسلمين لا يوجد اى مشاكل مشيت على لوحات Exit / Sortie و تقريبا لقيت نفسى بأخرج بره صالة الوصول مفيش أى حد بيوقفنى و لا بيسألنى رايح فين و مفيش جوازات لأنى ختمت دخول فى براغ.

]

لحد ما وصلت لباب خروج نهاية الصالة كان في مكتب عرفت من طبيعة الأسئلة انه جمارك كان ممكن أمر على طول للخارج من غير وقوف لكن عدم تصديقى للى شايفه و إن الأمور طبيعية غير ما يقال فى الميديا خلانى أقف عشان استوعب كان فى مسافر شكله من شرق أسيا و موظف من أصول أفريقية يبدو إنه بيفتش شنطة المسافر الآسيوي. و نظر لى كأنه مستغرب إنتظارى خصوصا إن ماكانش معايا غير هاندباج على ضهرى . ثانى جه شاب فرنسى ظريف رحب بى ودار بينا الحوار التالى

سالنى عن سبب الحضور لفرنسا
_ سياحة لمدة يومين
- سالنى جاى منين
-من دبى
-فقال لي لكن البوردينج من براغ
- قلت له لا ترانزيت فقط فى براغ
-سالنى عندك مكان تسكن فيه
- نعم عندى حجز فندق
- طيب معك فلوس تعيش منها 2000 أو 3000 يورو
- قلت له لأ معايا 400 يورو لأنى معايا كروت إئتمان صالحة دوليا
- سألني هل معاك توباكو يقصد سجائر
- لأ مش معايا
- فكرر السؤال مش معاك توباكو فى الهاندباج
- هنا فهمت إنه موظف الجمارك فقلت له لأ و اتفضل فتشها لو عاوز
- رد على لأ اتفضل و رحب بى مرة تانية

و انا طبعا فى قمة الذهول كده خلاص ادخل باريس مفيش بوليس و لا أسئلة و لا إتهام بدون دليل لأنى عربى . للأسف كل ما سمعناه في الميديا كذب في كذب الموظف كان في قمة الذوق معايا كنت عاوز ارجع أسأله هو كده خلاص بجد أنا دخلت باريس و لا بتهزروا معايا [emoji23]

و فعلا خرجت و انا بأحمد الله على فضله و منه على و وجدت الأمور أكثر من طبيعية عرب و مسلمين ومحجبات كتير . بلد لايمكن تتصور إن كان فيها آحداث دامية من أسبوعين فقط أو أن بها حالة طوارئ كما يقال

طبعا اول شيء عملته طمنت اخويا و اصحابى إن الامور كلها طيبة و ما واجهتنيش اى مشاكل و بالمناسبة اخى الصغير بيشتغل فى جمرك إسكندرية و دايما بيكلم أصحابه في مطار إسكندرية عشان ادخل بسرعة و أقسم بالله دخلت مطار شارل ديجول أسهل من دخولى مطار برج العرب في إسكندرية.

بعدها سألت موظفة الاستعلامات اشترى خط تليفون منين فدلتنى على ال book Shop و فعلا اشتريت خط اورانج ب 40 يورو فيه 120 دقيقة دولى و 1 جيجا بيانات اقدر استخدمهم في كل أوربا .

مشيت على اللوحات بتاعة المترو و سألت فى مكتب استعلامات آخر عن مكان المترو و التذاكر و فعلا دلتنى الموظفة و عكس ما يشاع عن الفرنسيين إنهم مش بيتكلموا إنجليزي كويس كانوا بيتكلموا انجليزى كويس جدا و ودودين جدا و مبتسمين عكس ما بيشاع عنهم تماما.
طبعا ابتعدت عن ماكينات التذاكر و دخلت على شباك التذاكر و طلبت من الموظفة تيكت لكل المواصلات لمدة يومين دفعت 35 يورو و خدت التيكت

المطار كبير جدا فتحت عم جوجل الله لا يكسبه و توهت داخل المطار حوالى ساعة و نصف و لما زهقت سألت موظف الاستعلامات و وريته مكان الفندق على جوجل فى passay.
موظف الاستعلامات ده لوحده حكاية أولا باله طويل جدا ولو قعدت ساعة تقوله مش فاهم ما يزهقش و لا يتضايق و حافظ بلده شبر شبر و فاهم جوجل ابليكشن كويس جدا بص فى الموبايل و قال لى لأ جوجل مديلك مسار بعيد حيخليك تغير مواصلة 3 مرات والباص اللى محددهولك شركة خاصة و ما يقبلش التيكت اللى معاك و كمان غالى. إدانى خريطة و قالى انا حاقولك على مسار أسهل و رسم لى على الخريطة. الصراحة شرح لى مرتين مافهمتش كويس لدرجة إنى اتحرجت تانى مرة و قلت له تمام شكرا لكن بال eye contact فهم إنى لسه مش فاهم و أصر يشرح لى تانى و فعلا دلنى على طريق أسهل بالمترو من المطار ل محطة Denfert- Rechereau و هناك باعدى ال subway و اخد الخط الأخضر 6 بإتجاه Charles de galle Etoile مش Nation و أنزل فى محطة Passay. و فعلا توجهت المترو و سألت موظف المترو و أكد نفس الكلام و فعلا ركبت المترو بإتجاه الفندق

ملحوظة هامة احذر من المتسولين و اللي بيدعوا جمع تبرعات للصم و البكم ويقولك وقع للتعبير عن مساندتك لمش عارف مين حيقابلوك كتير أرفض تماما لأن بعد متوقع حيشاورلك على مبلغ التبرع

وصلت محطة Passay و توجهت على الخريطة لمكان الفندق في شارع Rue de passay و المرة دى استخدمت برنامج Here بدل جوجل ماب الفندق على مسافة 400 متر فقط من المترو . المنطقة جميلة جدا و باريس بلد رائعة ونظيفة جدا

دخلت الفندق موظفة الاستقبال بتتكلم انجليزى كويس جدا خدت مفتاح غرفتي. الفندق نظيف و ممتاز لكنه أصلح للشباب لأنه مكون من طابقين بسلم حلزونى ضيق . لكن الغرفة نظيفة و مرتبة و فيها كل شئ

وصلت الفندق حوالى الساعة 2 ظهرا و منه لله عم جوجل اللى توهنى ساعتين داخل المطار [emoji16] صليت الضهر و العصر قصر و رتبت هدوم بسرعة لأن حجز برج إيفل الساعة 3 العصر وقبل التحرك باشيل موبايل سقط الباور بانك بالكابل على الأرض و لقيت الباور بانك مايشحن [emoji17] [emoji17] [emoji17] ظروف معاكسة غريبة طول الرحلة لكن قدرت احط الكابل فى ال USB port بشكل مائل فشحن الحمد لله [emoji3] . و جريت طبعا على برج إيفل اللي ما يبعد عن الفندق غير 10 ل 15 دقيقة مشى و سألت موظف الفندق لأن فاضل ربع ساعة بس على معاد تذكرتى و الموظف بشوش جدا و بيتكلم انجليزى بطلاقة و ودود و متعاون جدا و مشيت على الخريطة اللى ادهالى و فعلا عشر دقائق و وصلت البرج .

يتبع فى التقرير القادم

فيصل, MOBARKI, الغردقاوي و 2 آخرون معجبون بهذا.
قديم 05-01-2016, 12:43 AM   #17

مسافر متميز

تقرير من البداية رائع تشكر عليه وتشكر على التطمينات من قبل ..

مطار براغ غريبة .. لاجل القارة العجوز يهون التعب

اكرر اعجابي .. ومتابع معاك

اخر مشاركة لك لم تظهر الصور

كن بخير

هولمز
لا شكر على واجب أخى الكريم
الصور تظهر عندى من الويندوز و الاندرويد
مش عارف ليه ما تظهر عندك ! هل لأن المشاركة اليوم من الموبايل مش من اللابتوب !!
لو حد عنده نفس المشكلة بأعيد الصور مرة تانية من اللاب توب

قديم 05-01-2016, 02:26 AM   #18

مجلس الإدارة

في المطار والأماكن السياحيه الأغلب يتكلم انجليزي
هو أنت بتخرب علي نفسك .....من شدة الذهول ممكن ترجع تسألهم مره ثانيه هو أنا صحيح خرجت من المطار
يعني من مطار براغ تم تسجيل دخول لك
بطاقه اورانمج هل الـ 120 دقيقه تقدر تستخدمها في أوربا أيضا
هل طلب منك صوره الجواز
هل تم تفعيل البطاقه أم أنت قمت بتفعيلها
الصور ظاهره

شكرا يا باشا

MOBARKIمعجبون بهذا.

توقيع : فيصل

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي بِنِعْمَتِهِ تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ

معرفاتنا بوسائل التواصل الإجتماعي

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

فيصل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 05-01-2016, 03:21 AM   #19

عضو قدير

الصورة الرمزية شارلوك هولمز

أوسـمـة: شارلوك هولمز

كل الاوسمة:1 (more»)

فيصل الصور ظاهرة لك ؟ شكل عندي مشكلة

توقيع : شارلوك هولمز

" وكن في الطريق عفيف الخطى ،
شريف السماع ، كريم النظر
وكن شخصا إن أتوا بعده يقولون: مر وهذا الأثر "

" سبـحآن الله وبحمده سبحآن الله العظيم "